Sportvasten Rotterdam is onderdeel van Bodytec Rotterdam. Sportvasten is de methode om je leven een nieuwe impuls te geven en om een gezond gewicht te bereiken en te behouden. Sportvasten is geen dieet. Het is een 10-daagse trainingsmethode waarbij de spieren en de lever worden getraind in het verbruik van vet in plaats van suiker (de metabolic switch). Om dit te bewerkstelligen ga je sporten tijdens de vastenkuur. Hierdoor ga je meer vet verbranden en nemen overtollige vetreserves, met name het buikvet, af. Mannen vallen gemiddeld 4 tot 6 kilogram af in 10 dagen, vrouwen 2 tot 4 kilogram. Ook wordt de behoefte aan snaaien en het tussendoor snoepen na de kuur veel minder. Sportvasten is een gezondheidsprogramma, waarbij gewichtsverlies eigenlijk een bij-effect is.



Wat is sportvasten?

Sportvasten is een bijzonder goede methode om de sportprestaties te verbeteren. Door het sportvasten worden de spieren zo omgebouwd dat ze veel meer energie uit vet kunnen halen. Hierdoor hoeven de suikers, waarvan een veel kleinere voorraad is, minder aangesproken te worden. Het duurvermogen wordt derhalve veel groter. Duuratleten, zoals hardlopers en wielrenners, hebben ineens een veel groter vermogen tot de aanmaak van energie, zonder dat de tank leegraakt. Explosieve sporters kunnen het voor het seizoen inzetten om de basisconditie te verhogen. Een ander voordeel is dat het herstel na sporten (en blessures) groter wordt, wat waarschijnlijk wordt veroorzaakt door de verhoging van mitochondrieën in de spieren.

Tijdens het sportvasten gebruik je het Metabolic Switch product om de switch gemakkelijker en effectiever te kunnen maken. Sportvasten, dat wordt aangeprezen als ‘de meest krachtige trainingsmethode om het lichaam zichzelf te laten vitaliseren’, is echter niet voor iedereen geschikt. Als je niet sport en geen goede basisconditie hebt, zul je dit eerst op moeten bouwen bij een sportvastenbegeleider. Je mag niet ziek zijn of bepaalde medicijnen gebruiken. Ook moet je bereid zijn te blijven sporten na de kuur en bepaalde, eenvoudige voedingsrichtlijnen te volgen.


Wat levert sportvasten mij op?


Wetenschappelijk bewijs sportvasten: afgevallen gewicht is voor 90% vet. Sportvasten heeft een effect op de lichaamssamenstelling waarbij gewicht (-4,2 kg), buikomvang (-4,6 cm) en vetpercentage (-3,4%) significant afnemen.

Neem contact op
Sportvasten Evaluatieonderzoek: cijfer een ruime 8 en waarschijnlijke aanbeveling aan een vriend. Evaluatieonderzoek naar Sportvasten onder deelnemers, met gemiddelde resultaten op gewicht, smiley scale resultaten, sportvastenkuur en -coach beoordelingen en aanbevelingen.

Bekijk resultaten
Afslankresultaten: Mannen vallen gemiddeld 4 tot 6 kilogram af (met uitschieters tot wel 12 kilogram) en vrouwen gemiddeld 2 tot 4 kilogram. Ook neemt de buikomtrek aanzienlijk af. Bij veel mensen gaat het afvallen na de kuur verder door.

Maak afspraak

Wat leverde het op voor Anneke?

“Mijn naam is Anneke en ik ben 47 jaar. Al mijn gehele leven worstel ik met mijn gewicht. Vooral na mij zwangerschappen ben ik echt te dik geworden en was de wilskracht om de kilo’s eraf te krijgen niet meer aanwezig. Wat mij vooral zwaar viel is dat ik meer begon te merken dat het afvallen zo weer teniet was gedaan en er steeds weer een extra kilo bijkwam. Mijn zoektocht naar iets wat ik zag zitten was dan ook al jaren aan de gang.

Toen stuitte ik op sportvasten en dacht ik dit kan ik! Na een intake gesprek waarbij gekeken werd naar mijn gezondheid en conditie ben ik gestart met sportvasten. De 10 dagen waarin afbouw, vasten en opbouw zitten zijn mij zeer goed bevallen.

Vanzelfsprekend is het even doorzetten en jezelf strak aan het programma houden maar in verhouding tot alle diëten en pogingen die ik al gedaan had was dit goed te doen. Tijdens deze 10 dagen val je al gemiddeld 4 tot 5 kilo af en dat was voor mij de motivatie om na de 10 dagen door te gaan.

De begeleiding van Sportvastenrotterdam.nl en ook de informatie over voeding vond ik zelf heel prettig en belangrijk. Heel belangrijk om te vermelden is dat mijn suikerverslaving geheel weg was na het sportvasten!

Na de 10 dagen sportvasten ben ik doorgegaan met eten volgens de richtlijnen die ik tijdens het sportvasten had gekregen. Ook ben ik 1x per week gaan Bodytecen waardoor ik meer spieropbouw heb gekregen en geen loshangend vel van na het afvallen.

 Bovenstaande heb ik nog 6 mnd vol gehouden en ik ben uiteindelijk 22 kilo lichter. Op dit moment ben ik al 3 maanden verder en weeg nog steeds 64 kilo in plaats van de 86 kilo die ik woog. Nu kan ik weer het een en ander eten en drinken en vervolgens de dagen erna door opletten bij de 64 kilo blijven die ik nu weeg.

Kortom mijn lijf is weer in balans en dat voelt echt geweldig! Als je het programma serieus neemt en er echt voor gaat is dit misschien wel hetgeen je leven kan veranderen net als bij mij!”


Wat kost sportvasten?

Al onze Sportvasten trajecten zijn een persoonlijk begeleidingstraject, onze sportvastencoach geeft begeleiding tijdens de ‘make the switch’ fase. Uiteraard wordt ook aandacht besteed aan de (‘prepare for the switch’) fase en het natraject (‘Keep the Switch’).

De sportvasten trajecten zijn inclusief het supplementpakket. De begeleiding bestaat onder meer uit een face-to-face intake gesprek en contact tijdens de kuur, het meten van het vetpercentage en gewicht, eventueel kan ook een VO2max-meting* worden uitgevoerd.

*Tegen meerprijs. Neem contact op voor een persoonlijke prijs.


Sportvasten bij Bodytecrotterdam kost:

265,-

voor BodytecRotterdam leden

295,-

voor niet-leden

325,-

voor niet leden, in combinatie met 4 Bodytectrainingen in (‘Keep the switch’) traject

Wetenschappelijk Onderzoek

Sportvasten is een 10-daags gezondheidsprogramma, waarbij de spieren en de lever worden getraind in het verbranden van vet in plaats van suikers. Deze switch van suikerverbranding naar vetverbranding wordt de ‘metabolic switch’ genoemd. Om dit te bereiken, ga je sporten tijdens een (sap)vastenkuur.

De resultaten die tot nu toe gevonden worden met Sportvasten zijn zeer veel belovend, maar om inzicht te krijgen in de langetermijneffecten en de achterliggende mechanismen is wetenschappelijk onderzoek vereist.

Daarom start Sportvasten in samenwerking met Medico Vision Sportstraining en de Vrije Universiteit met een onderzoek naar de effecten van Sportvasten. Er zijn geen proefpersonen meer nodig voor dit onderzoek.

Bekijk wervingsposter VUMC en Medico Vision





Veelgestelde vragen Sportvasten Rotterdam


Sportvasten is een 10-daagse trainingsmethode, waarbij de spieren en de lever worden getraind in het verbruik van meer vet in plaats van suiker (de metabolic switch). Hierdoor ga je meer vet verbranden en nemen overtollige vetreserves, met name het buikvet, af. Ook wordt de behoefte aan snaaien en het tussendoor snoepen na de kuur veel minder. Sportvasten is een gezondheidsprogramma, waarbij gewichtsverlies eigenlijk een bij-effect is. Daarnaast is Sportvasten een bijzonder goede methode om de sportprestaties te verbeteren. Door het sportvasten worden de spieren zo omgebouwd dat ze veel meer energie uit vet kunnen halen. Hierdoor hoeven de suikers, waarvan een veel kleinere voorraad in het lichaam aanwezig is, minder aangesproken te worden. Het duurvermogen wordt derhalve veel groter, de man met hamer blijft veel langer uit.

Het lichaam zal na een sportvastenkuur meer vet gaan gebruiken als energiebron (wat tijdens de kuur al geresulteerd heeft in vetverlies) en minder vragen om suiker. Mannen vallen gemiddeld 4 tot 6 kilogram af in 10 dagen, vrouwen 2 tot 4 kilogram. Met name het viscerale vet (buikvet) zal afgenomen zijn, waardoor naast de afname van de buikomtrek er ook gezondheidsbevorderende effecten optreden. De negatieve effecten van dit buikvet (waaronder het afgeven van ontstekingssignalen) worden namelijk vermindert. Sporters, zoals hardlopers en wielrenners, hebben ineens een veel groter vermogen tot de aanmaak van energie, zonder dat de tank leegraakt. Vet als energiebron is nu eenmaal meer aanwezig in het lichaam en levert meer energie per gram. Dit wordt gezien in de praktijk door betere prestaties tijdens een inspanningstest op de fiets (sub-maximaal); deelnemers hebben lagere hartslagen bij dezelfde wattages en trapfrequenties na een kuur (gemeten 15 dagen na het afronden van de kuur). Een ander voordeel is dat het herstel na sporten (en blessures) groter wordt, wat waarschijnlijk wordt veroorzaakt door de verhoging van het aantal mitochondrieën in de spieren.

Je kunt sporten tijdens het vasten, mits je dit op de juiste manier doet en je in goede conditie bent. Sportvasten is zo ontwikkeld dat het lichaam de gewenste overgang kan maken van energie-opwekking uit de beperktere suikervoorraad naar de bijna ongelimiteerde vetvoorraad in het lichaam. Sportvasten is een training, wat wil zeggen dat het lichaam onder zwaardere omstandigheden wordt gebracht om later beter van te worden (adapteren). Tijdens het sportvasten zijn je sportprestaties dan ook niet van het hoogste niveau, maar dit is ook niet nodig. Je gaat gedurende de kuur slechts 25 tot 30 minuten op goed niveau sporten en niet meer. De trainingsprikkel ligt namelijk in het vasten. Langer trainen of op een te hoge intensiteit kan er namelijk voor zorgen dat je niet voldoende hersteld tijdens de kuur. Tijdens het sportvasten wordt het lichaam gedwongen meer gebruik te gaan maken van vet doordat suikers nagenoeg niet meer worden ingenomen via de voeding (er worden slechts voldoende suikers ingenomen voor de hersenen door sapjes en supplementen) en worden weggetraind uit de spieren en de lever. Het gevolg hiervan is dat na de kuur het lichaam veel beter is geworden in vetverbranding met alle positieve effecten van dien.

Doordat je vast en sport tegelijk, wordt het lichaam gedwongen beter te worden in de vetverbranding. Hiervoor zal het lichaam aanpassingen moeten doen. Sommige mensen hebben het zwaar in de kuur, maar sommigen hebben juist nergens last van. Tijdens de kuur kun je klachten ervaren als moeheid, slechte concentratie en hoofdpijn. Om het ombouwproces in het lichaam te faciliteren wordt de voeding op een specifieke manier afgebouwd en krijg je natuurlijke voedingssupplementen die je hierbij helpen. De klachten worden veelal minder nadat de switch gemaakt is, meestal op de tweede of derde vastendag. Op dat moment heeft het lichaam geleerd te switchen naar vetverbranding, waardoor het ineens een bijna onuitputtelijke bron van energie tot zijn beschikking krijgt. Mensen voelen zich weer energiek en vitaal en zijn niet meer afhankelijk van suiker als energiebron.

Iedereen die fysiek en mentaal gezond en fit is, kan sportvasten. Je moet echter wel over voldoende fysieke conditie beschikken (op redelijk tot goed niveau moet je 25 minuten kunnen fietsen of hardlopen). Je kunt een voorbereidingstraject doen bij een sportvastencoach om in betere conditie te komen. Doe de geschiktheidstest voor meer informatie.

Doordat Sportvasten vanuit de spieren werkt, zien we de grootste resultaten bij mensen met veel spiermassa en veel sportvermogen. Het is dan ook aan te raden goed in conditie te zijn voor het sportvasten, om meer resultaat uit de kuur te halen. De gemiddelde resultaten zijn 2 tot 4 kilogram afvallen bij vrouwen en 3 tot 6 kilogram afvallen bij mannen. Een man met overgewicht, veel spiermassa en -vermogen en een sportverleden kan wel meer dan 10 kilogram afvallen tijdens de sportvastenkuur. Om meer resultaat uit de kuur te halen is het mogelijk een voorbereidingstraject te doen bij een sportvastencoach om de conditie verder op peil te brengen.

Doordat Sportvasten vanuit de spieren werkt, zien we de grootste resultaten bij mensen met veel spiermassa en veel sportvermogen. Het is dan ook aan te raden goed in conditie te zijn voor het sportvasten, om meer resultaat uit de kuur te halen. De gemiddelde resultaten zijn 2 tot 4 kilogram afvallen bij vrouwen en 3 tot 6 kilogram afvallen bij mannen. Een man met overgewicht, veel spiermassa en -vermogen en een sportverleden kan wel meer dan 10 kilogram afvallen tijdens de sportvastenkuur. Om meer resultaat uit de kuur te halen is het mogelijk een voorbereidingstraject te doen bij een sportvastencoach om de conditie verder op peil te brengen.

Sportvasten is geen dieet, maar een trainingsmethode waarbij je lichaam structureel verandert door de metabolic switch te maken van suiker- naar vetverbranding. Het is dus geen crashdieet.

Het principe van een crashdieet berust op het drastisch omlaag brengen van de calorieën over een langere periode. Maar het verbetert de conditie niet en vertraagt alleen maar de stofwisseling, waardoor je nog steeds suikers aanspreekt en snel terug aankomt als je weer normaal begint te eten. Sportvasten is een trainingsmethode, waarbij een tijdelijke calorie-restrictie zorgt voor structurele aanpassingen in het lichaam (de metabolic switch van suiker- naar vetverbranding). Na de 10 dagen wordt het aantal calorieën weer teruggebracht naar het correcte niveau en zal de stofwisseling veel meer gebruik gaan maken van -opgeslagen- vet als energiebron.

Sportvasten combineert sporten met zeer gezonde voeding en speciaal ontwikkelde voedingssupplementen, waardoor het lichaam tijdens de kuur alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. Bovendien word je begeleid door een coach. Na de kuur staat het lichaam in de vetverbrandingsstand en heeft het veel van het buikvet (visceraal vet) weggebrand, wat een positieve uitwerking op de gezondheid heeft.

Doordat de stofwisseling structureel verandert van suiker- naar vetverbranding, zal het jojo-effect uitblijven. Na het sportvasten zal het lichaam de vetreserves vrijer gaan inzetten als brandstof, waardoor de gewichtsafname bij mensen met overgewicht vaak door blijft gaan. Sportvasten reset als het ware je lichaam, waardoor je een nieuwe, gezondere balans zult bereiken.

Je dient iedere dag te trainen binnen de hartslagzones van je persoonlijke protocol en moet je precies eten conform het protocol. Daarnaast is het van belang voldoende rust te nemen, met name tijdens en rond de vastendagen.

Ja. In de supplementen zitten gepotentieerde aminozuren (de bouwstenen van eiwitten), vetzuren, mineralen en vitaminen die nodig zijn om je in staat te stellen de switch te maken. Het zijn allemaal natuurlijk voedingsstoffen die in de gewone voeding zitten, maar dan zodanig samengesteld dat je de juiste hoeveelheden opneemt.

Je moet minimaal twee maanden tussen twee kuren houden. Geadviseerd wordt niet meer dan 4 volledige sportvastenkuren per jaar te doen. Je kunt ook mini-kuurtjes doen (van 1 of 3 dagen) om de switch te versterken. Bespreek dit verder met je sportvastencoach.

Om de switch te behouden dien je te blijven sporten en een aantal voedingsaanpassingen te doen, waaronder de restrictie van koolhydraten. Doordat je lichaam geswitcht is naar meer vetverbranding, zal het veel minder om suiker vragen waardoor deze voedingsaanpassingen natuurlijk aanvoelen. Ook kun je mini-kuurtjes doen of een volledige kuur herhalen.

Er is jarenlang onderzoek gedaan naar sportvasten en met name naar de ondersteuning van het lichaam tijdens het vastenproces. Hieruit is een veilige en unieke formule ontstaan met betrekking tot de suppletie. Het suppleren van een aminozurencomplex of losse aminozuren heeft niet deze werking en kan risico’s met zich meebrengen. Je kunt dan ook niet sportvasten met eigen suppletie, slechts onder supervisie van een gediplomeerde sportvastencoach die de sportvasten startpakketten mag aanbieden.


Deel deze pagina op social media: